İnsanların lastik bakımı konusunda sahip oldukları yaygın bir yanılgı, tekerlek dengeleme ve tekerlek hizalamasının aynı hizmet için iki terim olduğudur. Kulağa benzer gelseler de, lastiklerinizden optimum performans sağlamak için işlevleri arasında önemli bir fark vardır.
Tekerlek dengeleme, ağırlığın tekerleğin etrafındaki dağılımına odaklanırken, tekerlek hizalaması tekerleklerin yola ve birbirine göre konumunu değerlendirir.
Bir araca orijinal olarak bir tekerlek takıldığında, mükemmel bir şekilde dengelenmelidir. Zamanla, tekerlekler dengesini kaybeder ve bu da ağırlık dağılımının ve temas parçasının (lastiğin yolla temas eden kısmı) değişmesine neden olur.
Tekerlek dengeleme, ağırlığı yeniden eşit olarak dağıtacak şekilde ayarlamak ve lastiğin eşit bir şekilde dönmesini sağlamak için tasarlanmıştır. Bunu başarmak için, ağırlık tutarsızlıklarını gidermek için janta küçük dengeleme ağırlıkları eklenir.
Bir dizi dengeleme terazisinin bir tarafına bir ağırlık eklendiğini hayal edin – şimdi büyük ölçüde dengesiz olacaklar. Ancak, diğer tarafa daha hafif öğeler eklemeye başlarsanız, orijinal ağırlık tamamen dengelenene kadar teraziler eşitlenmeye başlayacaktır. Çok fazla küçük öğe eklemediğiniz sürece, terazinin diğer tarafa eğilmesine neden olur.
Bu basitleştirilmiş örnek, tekerlek dengelemesinin çalışma şekline benzer bir süreci açıklamaktadır. Tekerleğin bir tarafında dengesizlik varsa, eşit dağılım sağlanana kadar karşı tarafa ağırlıklar eklenir.
Genellikle çift taşıt yolunda, yüksek hızlarda veya 50km’nin üzerindeki otoyollarda yanlış dengelenmiş tekerlekler direksiyon simidinin belirli hızlarda titreşmesine neden olur. Bu da genellikle ön tekerleklerinizin dengesiz olduğunu gösterir.
Benzer şekilde, zeminde veya koltuklarda tipik olarak dengesiz arka tekerleklerle ilişkilendirilen titreşimler hissedebilirsiniz.
Denge sorunları ayrıca lastiklerinizin, direksiyon parçalarınızın ve süspansiyonunuzun daha hızlı aşınmasına neden olabilir ve bu da uzun vadede maliyetli olabilir.
Bir servis sırasında (yıllık olarak yapılmalıdır) ve lastikler her değiştirildiğinde tekerlek balansının kontrol edilmesi önerilir.
Tekerlekleriniz mükemmel bir dengeye sahipse, otomobilde daha az titreşimle daha güvenli bir sürüş deneyimi elde etmeyi bekleyebilirsiniz.
Daha iyi kullanımın yanı sıra daha uzun ömürlü lastikler ve iyileştirilmiş yakıt ekonomisi ile direksiyonun arkasında daha rahat ve daha yumuşak bir sürüşe sahip olacaksınız.
Tekerlek hizalama, yola dik ve birbirine paralel olduklarından emin olmak için tekerleklerin yönünü ve açısını kontrol eder. 2 tekerlek hizalaması (ön aks) veya 4 tekerlek hizalaması (ön ve arka akslar) seçebilirsiniz.
Bir değerlendirme sırasında, teknisyen bombeyi, ayak parmağını ve tekeri inceleyecektir. Kamber, lastiğin (içe veya dışa doğru) eğimini ifade eder. Ayak, lastiklerin birbirine göre gösterdiği yönü tarif eder. Tekerlek, aracın yan tarafından görüldüğü gibi direksiyon ekseninin açısıdır.
Tekerlekler değerlendirildikten sonra, üreticinin önerisine göre optimum konuma hizalamayı düzeltmek için bağlantı çubuklarında ve kontrol kollarında ayarlamalar yapılabilir.
Çukurların veya sert hız tümseklerinin üzerinden geçmenin yanı sıra kaldırıma doğrudan çarpmak lastiklerin konumunu değiştirebilir.
Aracınızın düz bir yolda çekmeye veya bir tarafa kaymaya başladığını fark ederseniz , büyük olasılıkla lastiklerin hizası bozulmuştur. Benzer şekilde, düz giderken direksiyon simidi merkezin dışında olabilir.
Yanlış tekerlek hizalaması, eşit olmayan lastik aşınmasına, artan yakıt tüketimine ve dengesiz frenlemelere neden olabilir. Özellikle aracınızda Adaptif Hız Sabitleyici veya Şeritte Kalma Yardımı gibi herhangi bir Gelişmiş Sürüş Yardım Sistemi (ADAS) takılıysa, tekerlek hizalamasının yılda en az bir kez yapılması önerilir.
Bir tekerlek hizalama hizmetinden maksimum fayda sağlamak için, her zaman 4 tekerlek hizalamasını tercih etmelisiniz. Sadece ön tekerleklerde izleme gerçekleştiren 2 tekerlek hizalamasının aksine, 4 tekerlek hizalaması, optimum performans seviyeleri sağlamak için tüm lastiklerin kontrol edilmesini ve üretici ayarlarına sıfırlanmasını sağlayacaktır.
Yanlış hizalanmış tekerleklerin sabitlenmesi, arabanızın veya minibüsünüzün bir tarafa çekilmesini önleyecektir, böylece direksiyon simidinizle uğraşmanıza gerek kalmadan düz bir yolda gidebilirsiniz ve bu da aracın güvenliğini artırır.
Belirtildiği gibi, yanlış hizalanmış tekerlekler, daha hızlı lastik aşınması ve artan yakıt tüketimi ile sonuçlanır. Daha az sıklıkta değiştirerek uzun vadede paradan tasarruf edersiniz ve yuvarlanma direncinin azalmasının bir sonucu olarak yakıt tüketimini azaltırsınız.
Doğru hizalanmış lastikler, diğer parçaların zamanından önce aşınması (örn. Süspansiyon) riskini azaltarak, potansiyel olarak maliyetli onarımlardan daha fazla tasarruf etmenize yardımcı olur.
Arabamİstanbul’ da bu ayarları gerçekleştirebilirsiniz. Bizimle buradan iletişime geçebilirsiniz. Ya da online olarak randevu alabilirsiniz.